Hvem er Fragtopgaver.dk – og hvad er visionerne?
Fragtopgaver.dk’s koncept
Virksomheden Cargomatch blev stiftet i 2012, der efterfølgende stiftede Fragtopgaver.dk, med en central forretningsidé, nemlig at fragtbiler skulle udnytte deres ledige kapacitet mere optimalt, til gavn for flere parter.
Ved at organisere “allerede eksisterende kapacitet” og systematiserer den, i fælles it-program bliver det muligt for fragtmænd, at tilbyde den ledige plads billigt til de fragtkunder, der ønsker at få noget fragtet samme vej. Der er flere vindere ved den proces:
- Kunden får en lavere fragtpris
- Vognmanden får en øget omsætning og udnytter sine fragtbiler bedre
- Optimal udnyttelse af fragtbilerne, reducerer Co2, da færre fragtbiler kan udføre flere opgaver
Fragtopgaver.dk er ikke en ny “Post Danmark” eller “GLS”
Fragtopgaver.dk kan ikke sammenlignes med traditionel pakkedistribution, som man kender det fra Post Danmark. Såfremt en forsendelse kan sendes med pakkepost vil det altid være den billigste løsning. Men i det øjeblik at forsendelsen ikke kan sendes som pakkepost – det kunne f.eks. være en brugt sofa, som fragtkunden har købt på Den Blå Avis – bliver det hurtigt en dyr oplevelse, og dér er Fragtopgaver.dk effektiv.
Fragtkunden opretter opgaven via Fragtopgaver.dk hvorefter den sendes ud til de fragtmænd der er tilkoblet. De fragtbiler der i forvejen har en tilsvarende rute logger ind på deres profil og sender et tilbud. Fragtkunden kan se vognmændenes ratings, kundeanmeldelser, evt. afhentning og leveringskriterier og naturligvis pris på den pågældende opgave. Fragtkunden kan vælge at få kontaktoplysningerne på en af vognmændene og derefter indgå en aftale om fragten.
Markedets imperfektion – vi skaber mere fragt
Det er pudsigt som tingene hænger sammen – men vores koncept og system, afgiver faktisk mere end blot et godt vind for dig, vognmændene og miljøet. Vi er med til at sætte gang i den fælles økonomi! Der er flere der ønsker at købe et brugt møbel på DBA.dk eller GulogGratis – ligesom der er mange der ønsker at købe noget på auktion, f.eks. Lauritz.com, men grundet fragtprisen på at få det bragt hjem (hvis man bor langt fra hinanden) bliver hverken handlen eller auktionsbuddet til noget.
Vi er med til at skabe flere private handler via de forskellige handelsportaler, ligesom vi er med til at få flere auktionshandler gennemført, fordi vores koncept gør det muligt for forbrugeren, stadigvæk at opnå en stor besparelse på at købe et brugt møbel (eller noget på auktion), når de samtidigt kan få udført billig fragt og transport af deres ting.
Men, hvis ikke vores system var tilgængeligt, ville der heller ikke være så mange ture eller transportopgaver, fordi det ville være for dyrt at sende f.eks. et brugt møbel. Derfor går vi ikke ind og udkonkurrerer eller provokerer de eksisterende fragtfirmaer, for mange af opgaverne var alligevel ikke blevet til noget, hvis kunden skulle betale fuld fragtpris – dét er markedets imperfektion.
Vi er stolte over, at vores idé der blev sået i 2012, rent faktisk fungerer! Ligesom vi er glade for, forhåbentligt at kunne byde dig velkommen som bruger her hos os, hvad enten du er fragtmand eller fragtkøber.
Sammen får vi dette til at lykkedes – hjertelig tak til dig og vognmændene.
Bedste hilsner,
Cargomatch & Fragtopgaver.dk